Save a life..."Be Someone's Hero"....Be an Organ Donor

dinsdag 25 oktober 2016

Ruimte in je huis enz. je kent het wel.


Een themablog en wel over minimaliseren:
Wat heb ik afgelopen jaar gedaan: alles uitgemest. Er zijn denk ik wel 2 vrachtwagens vol spullen mijn huis uitgegaan. Wat bewaart een mens veel.
Eerst begin je heel voorzichtig en is het lastig om dingen die je misschien nog een keer nodig hebt weg te doen. Want wanneer komt die keer dan? De afgelopen 10 jaar blijkbaar niet. Er zijn 10 vuilniszakken kleding naar de kringloop gegaan. Niet dat ik z'n shopper ben, maar ik had kleding die ik vanaf mijn 12de levenjaar al in huis had. Het meeste trok ik nooit aan, Je pakt toch ongeveer steeds dezelfde kleren uit je kast. Comfortabele kleding en het liefst multifunctioneel.
Nu heb ik nog 2 plankjes over met kleding. Paar 't shirts, 3 lange broeken, sportkleding. 3 truien en stapeltje ondergoed, jurkje en rokje.
Ook mestte ik de handdoeken en beddengoed uit. Waarom heb je in hemelsnaam in je eentje 30 handdoeken nodig. 4 is genoeg. Vervolgens ging ik verder. Honderden knutselspullen, vele 3 dagenhobbies, dan had ik het al weer gezien. Brei, haakspullen, dozen wol. Alles naar een goed doel.
Wat een voldoening als een ander blij wordt van je spullen.
Vervolgens de keuken aan de beurt, uh 30 mokken? 30 Borden? enz. Hup weg.
Een goede truc vind ik om dingen in een doos te doen en dan weg te zetten. Als je het niet mist dan kan het weg en wat je er weer uitvist heb je blijkbaar te weinig inmiddels. Ik was eerst een beetje te radicaal. Ik was even vergeten dat ik een vaatwasmachine heb en dan heb je meer nodig dan 2 borden en 2 bekers. Ook vond ik dozen waar ik van tevoren niet meer weet wat erin zit. Dit betekent automatisch dat ik het niet gemist of gebruikt heb. Weg dus.
In de loop van dit proces wordt je steeds makkelijker. Je weet nu hoe heerlijk het voelt dat je minder ballast hebt. Als ik nu in mijn kasten kijk liggen er maar een paar spulletje die ik zeker allemaal een paar keer per week gebruik.
Natuurlijk zou ik Astrid niet zijn als ik weer niet doorsla. Mijn eethoek weg, zit ik nooit aan. Kasten weg, zit niets meer in.
Niets meer kopen om aan te vullen. Alleen maar weg. Moet er toch iets nieuwskomen dan gaat er ook iets uit. Wel let ik nu gelijk op dat wat ik aanschaf duurzaam is. Krijg een bloedhekel aan al die apparaten die net een jaartje meegaan en die je dan niet kan laten repareren. Ik heb uiteindelijk alles wat in huis is georganiseerd en categorie bij categorie gelegd. Waardoor je ook alles in 1 keer weet te vinden. Mijn moeilijke categorieën zijn tassen en ook wel schoenen. Die kosten tenslotte niet niets als je die aanschaft. Ook daar bij kan je denken dat een ander er weer blij van wordt wat het draaglijker maakt.
Wat nu het plan is omdat mijn huis toch wel erg leeg en kaal is is mijn muren een vrolijk kleurtje geven ipv het wit wat het nu is. Ik zoek een vrijwilliger om dat te gaan doen voor mij. Het huis netjes houden is nu een fluitje van een cent. Als ik 3 minuten rondloop ligt alles wat er nog is weer strak en netjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Save a life..."Be Someone's Hero"....Be an Organ Donor